Să mâncăm etic: o analiză a moralităţii consumului de animale – de Gary L. Francione și Anna Charlton

Gary L. Francione și Anna Charlton

A apărut la editura Editura Adenium:
„Să mâncăm etic – o analiză a moralităţii consumului de animale” – traducerea în româneşte a cărţii Eat Like You Care de Gary L. Francione şi Anna Charlton.

Traducere în limba română de Oana-Celia Gheorghiu şi Andra Hâncu.

Comandă cartea online:
http://www.adenium.ro/carte/sa-mancam-etic-o-analiza-a-moralitatii-consumului-de-animale/

Cartea va fi disponibilă și în urmatoarele librării:
http://www.adenium.ro/content/5-lista-librariilor-partenere

În Republica Moldova cartea va fi disponibilă în librăriile aparținând rețelelor ProNoi, Cartea SA și Moldpresa.

Să mâncăm etic: o analiză a moralităţii consumului de animale - de Gary L. Francione și Anna CharltonVersiunea în limba engleză aparută la editura Exempla Press în 2013

Eat Like You Care - de Gary L. Francione și Anna CharltonAceastă carte aduce în prim-plan problema consumului de animale.

Cu toții pretindem că ne pasă de animale și că ele au valoare morală într-o anumită măsură. Cu toții pretindem că este greșit să provocăm în mod inutil suferință și moarte animalelor și – în ciuda oricărui dezacord pe care l-am putea avea cu privire la ceea ce înseamnă necesitate – cu toții suntem de acord că suferința și moartea animalelor nu pot fi justificate de motive precum plăcerea, amuzamentul sau comoditatea oamenilor. Îl condamnăm pe Michael Vick pentru luptele sale de câini deoarece credem cu tărie că în ciuda oricărei plăceri pe Vick a avut-o din această activitate, ea nu ar putea să justifice ceea ce a făcut.

Deci cum putem justifica faptul că ucidem atâtea miliarde de animale terestre și marine în fiecare an pentru mâncare? Indiferent cât de „uman” am trata și am ucide aceste animale, cantitatea de suferință pe care o provocăm este compleșitoare. Cu toate acestea nimeni nu susține că alimentele de origine animală sunt necesare pentru a avea o sănătate bună. Mai mult, există din ce în ce mai multe dovezi care arată că produsele alimentare de origine animală sunt dăunătoare pentru sănătate. Dar indiferent de ceea ce credeți despre aceste dovezi, nu există nicio îndoială asupra faptului că putem fi sănătoși adoptând o dietă vegană. De asemenea există un consens general asupra faptului că agricultura specializată în creșterea animalelor este un dezastru ecologic. Aceasta este responsabilă pentru poluarea apei, a aerului, pentru despăduriri, eroziunea solului, utilizarea ineficientă a proteinelor de origine vegetală și a apei, precum și de alte lucruri care dăunează mediului.

Cea mai bună justificare pe care o avem pentru această cantitate inimaginabilă de suferință și moarte pe care o producem animalelor, este că au gust bun. Ne place gustul alimentelor de origine animală. Dar cu ce diferă aceasta de cazul Michael Vick, care a susținut că luptele de câini erau justificate deoarece îi plăcea să se uite la câinii care se luptă? Lui Vick îi plăcea să stea pe marginea arenei să vadă câinii luptându-se. Nouă ne place să stăm vara în jurul grătarului pe care frigem cadavrele unor animale care au avut vieți la fel de rele, dacă nu chiar mai rele decât câinii lui Vick. Care este diferența dintre Michael Vick și aceia dintre noi care consumă alimente de origine animală?

Această carte demonstrează că nu există nicio diferență sau, cel puțin, nu una de ordin moral.

Francione și Charlton susțin că dacă animalele contează din punct de vedere moral – dacă respingeți ideea conform căreia animalele sunt obiecte – propriile dvs. convingeri vă cer să vă opriți din a consuma produse de origine animală. O dietă vegană nu este „extremă”; ceea ce este extrem este inconsecvența dintre ceea ce credem și ceea ce facem atunci când vine vorba despre animale.

Mulți dintre noi suntem tulburați când ne gândim la animalele care ne ajung în farfurie. Poate că ne-am gândit să nu mai mâncăm produse de origine animală, dar au existat multe motive care ne-au determinat să nu facem acest lucru. Autorii explorează peste 30 dintre aceste pretexte pe care le-au auzit fiind vegani de mult timp și abordează fiecare dintre acestea demonstrând de ce aceste pretexte nu funcționează. Plină de claritate și de bun simț în ceea ce privește etica privitoare la animale, fără jargon sau teorii complicate, această carte va schimba modul în care vă gândiți la ceea ce mâncați.

Vă invităm să răspundeţi câtorva întrebări:

  • Aţi iubit vreodată un animal?
  • Aţi avut vreodată un animal pe care l-aţi considerat membru al familiei dvs.?
  • Consideraţi că este greşit să provocăm suferinţă şi moarte animalelor?
  • Consideraţi că animalele au valoare morală?
  • Va interesează de unde provin alimentele pe care le consumaţi?
  • Ştiţi de unde provin alimentele de origine animală?
  • Cumpăraţi ouă sau carne provenite de la animale crescute în spaţiu liber?
  • V-aţi gândit vreodată să deveniţi vegetarian?
  • Sunteţi vegetarian din motive etice?
  • V-aţi gândit să deveniţi vegan?
  • V-aţi dori să deveniţi vegan, însă credeţi că nu aţi putea adopta o dietă vegană?
  • Sunteţi deja vegan şi aţi dori să găsiţi modalităţi mai eficiente de a comunica cu cei care apară dieta omnivoră?

Dacă aţi răspuns afirmativ la oricare dintre întrebările de mai sus, această carte vi se adresează. Nu ezitaţi, citiţi-o chiar acum!

Sursa: Eat Like You Care: An Examination of the Morality of Eating Animals – www.EatLikeYouCareBook.com

Cumpărați această carte în limba engleză: EatLikeYouCareBook.com

Cumpărați această carte în limba română: http://www.adenium.ro/carte-tiparita/216-s-mancm-etic-o-analiz-a-moralitii-consumului-de-animale.html

10 thoughts on “Să mâncăm etic: o analiză a moralităţii consumului de animale – de Gary L. Francione și Anna Charlton

  1. Ziua bună !

    Cu mare întârziere am ajuns și eu la veganism.ro, era 10 aprilie când am fost, oarecum, rugată să trag un ochi pe aici, și s-a făcut 1 mai. Abia aștept să primesc cartea și poate mă dumiresc cum e cu moralitatea și consumul de animale. Momentan sunt circumspectă. Las datele pe facebook.

    Toate cele bune tuturor!

  2. Veganismul este o farsa comica. Teoretic, cei care se hranesc cu fructe si legume nu ucid animale, deci se simt foarte confortabil. In realitate le ucid, insa indirect. Fructele si legumele nu cad din cer, ci trebuiesc cultivate. Pentru asta e nevoie de suprafete mari de teren. Aceste suprafete de teren cresc pe masura ce creste si populatia planetei pentru a a sigura nevoile de consum. De multe ori insa aceste terenuri apartin animalelor. Din cate am inteles marele pericol al defrisarii junglei amazoniene nu este cel corporatist, ci cel al bastinasilor saraci, care defriseaza anual mici suprafete de teren pentru a le cultiva. Desi mici, luate in corpore aceste suprafete sunt de fapt foarte mari si jungla se micsoreaza pe zi ce trece. Iata ca hranirea noastra – fie ea si vegana – interfereaza cu animalele si le cauzeaza extinctia.

    • Este adevărat că orice activitate umană afectează atât mediul înconjurător, cât şi alte animale într-un mod indirect.
      Tot ce putem face în acest sens este să încercăm să minimizăm pe cât posibil acest efect consumând doar atât cât avem nevoie.
      Dar este o diferenţa între răul pe care îl producem în mod indirect şi neintenţionat, pentru a supravieţui, şi celălalt pe care îl facem în mod intenţionat şi din motive triviale.
      Veganismul înseamnă refuzul de a consuma sau folosi produse de origine animală, înseamnă refuzul de a participa la comodificarea miliardelor de animale non-umane care sunt aduse pe lume în fiecare an cu unicul scop de a fi exploatate.
      În marea ei majoritate această exploatare nu este necesară, de aceea noi că vegani alegem să nu participăm la ea. Această exploatare are loc în majoritate pentru motive triviale precum plăcerea gustului, modă sau comoditate, şi nu din o necesitate.

      • E absurd! Cei care traiesc in jungla amazoniana consuma atat cat le trebuie. Necazul e ca LE TREBUIE. Nu consuma mai mult. Nu fac risipa, dar anual defriseaza jungla pentru a supravietui. Pentru a supravietui, nu pentru a construi palate. An de an, mai cade cate o palma de jungla, si cu ea mai pier niste animale. Lacomie? Nu. Pur si simplu SUPRAVIETUIRE. Cum ii putem opri? Cum le putem spune ca nu e necesar ceea ce fac, cand vedem clar ca e necesar? Acolo e o jungla, si jungla aceea trebuie transformata in teren agricol, altfel oamenii mor. Animalele nu, pentru ca jungla le apartine, dar omul nu este facut sa traiasca in jungla. El trebuie sa defriseze, sa cultive, iar apoi, cand soul este sectuit, sa defriseze din nou. Nu vorbim aici de companii lacome, vorbim de oameni amarati, saraci, infometati.

        • 20% din jungla amazoniană a fost defrişată de către producătorii de carne din Europa şi din Statele Unite pentru a fi transformate în păşuni şi culturi furajere.
          Dvs oricum nu locuiţi în jungla amazoniană, şi nu sunteţi obligat de împrejurări să o defrişaţi. Dar prin consumul de produse de origine animală (dacă nu sunteţi vegan) participaţi la defrişarea altor terenuri care sunt transformate în terenuri pentru creşterea animalelor, pe care dvs le consumaţi.
          Oricum am da-o este mult mai eficient să creşti plante pentru a le consumă direct, decât să hrăneşti cu ele animalele, şi apoi să consumi produsele de origine animală.
          Chiar dacă nu va preocupă probleme de etică şi moralitate referitoare la exploatarea animalelor, ci va preocupă în special problemele legate de mediu, aveţi toate motivele să deveniţi vegan.
          Nu locuiţi nici pe o insula pustie, şi nici pe o barcă de salvare, mergeţi la magazin să cumpăraţi de mâncare şi aveţi opţiuni pentru a va hrăni sănătos pe baza unei diete vegane.
          Din ceea ce scrieţi înţeleg că nici măcar nu aţi citit cartea, deci comentariile dvs nu sunt la subiect pe această pagină.

  3. Sunt de acord cu tot ce ai scris in articol si te sustin. Dar problema este alta: nu stiu in alte tari, dar in Romania este foarte greu sa fii vegan, daca nu ai o situatie financiara foarte buna. Eu oricat imi doresc sa renunt la produse animale, este extrem de scump. Sunt studenta si nu imi permit, pur si simplu, nu am banii necesari. La carne nu e greu sa renunti, dar la oua si lactate (nu mai zic de haine, cosmetice etc), da, si nu neaparat pentru ca au gust bun, ci pentru ca veganismul este promovat atat de prost in Romania (sau deloc) ca nimeni nu isi doreste sa devina vegan.
    De ce sa te duci sa dai 20 de lei pe un sendvis vegan cu de toate (exagerez, dar ca idee), cand poti sa iti iei de la Mc un menui la 5 lei cu hamburger si cartofi prajiti? Cine si-ar dori sa devina vegan cand:
    1. a auzit numai lucruri proaste despre veganism (sau deloc si nici nu e interesat) si/sau este un om traditionalist (pentru ca stim ca romanilor le plac branza si sarmalele),
    2. are foarte putine optiuni in magazine din care poate alege, habar n-are cum sa gateasca lucrurile alea (pentru ca el a fost obisnuit cu varza a la cluj si fasole cu ciolan) si pentru ca nu mai vede nicaieri oameni care sa manance asa ceva, nici nu e interesat macar sa le incerce pentru ca nu arata apetisant deloc, si
    3. este extrem de scump? Ca mai bine iti cumperi o cutie de lapte la un litru la 3 lei decat lapte de migdale la 12 (si oricum, ce naiba e laptele de migdale? Mai bine ramanem la laptele de vaca, suntem safe).

    Am dat recent peste firma aceea din AFI Cotroceni care face dulciuri raw vegan, am gustat si eu si jur ca sunt unele din cele mai bune dulciuri pe care le-am mancat vreodata. Dar la un astfel de pret, mai bine ma duc si mananc o savarina la cofetarie si dau 3 lei pe ea. Eu sunt foarte revoltata de cum este promovat veganismul in Romania. Incepem si noi sa ne deschidem, dar momentan, veganismul este exclusiv pentru cei care o duc bine cu banii.

    • Să fii vegan/ă nu este greu și nu este nici scump. Poate fi într-adevăr dacă doriți anumite specialități vegane, așa după cum și specialitățile non-vegane pot fi scumpe. Cred ca cel mai ieftin este să ne facem singuri sandvișul vegan sau fasolea fără ciolan și varza călită fără carne. Laptele de migdale se poate face și în casă dacă doriți, sunt peste tot rețete pe internet, vă trebuie doar un blender. Încălțămintea de piele a fost dintotdeauna mai scumpă decât cea sintetică. Depinde de persoane ca dvs, să schimbe felul în care veganismul este prezentat în Romania.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.