Cum poate fi mișcarea pentru drepturile animalelor în concordanță cu religia?

Cum poate fi mișcarea pentru drepturile animalelor în concordanță cu religia dacă toate (sau majoritatea) religiilor conțin pasaje care promovează exploatarea animalelor?

Răspunsul meu:

Toate textele religioase sunt scrise de oameni. În măsura în care acele texte susțin că exploatarea animalelor este acceptată de Dumnezeu aceasta este doar o idee formulată de oameni care încearcă să justifice orice cred *ei* că trebuie justificat. Dacă există un Dumnezeu și dacă acest Dumnezeu reprezintă iubirea, ignoră partea care se referă la ură și violență. Acestea *trebuie* să fie greșite dacă Dumnezeu este un Dumnezeu al iubirii.

Daca Dumnezeul tău îți permite să provoci suferință și moarte animalelor non-umane doar pentru plăcerea gustului, ai nevoie de un nou Dumnezeu, pentru că cel pe care îl ai acum este un tiran. Citeste mai mult

Terminologii și câteva idei de bază – de Gary L. Francione

Bunăstarea animalelor: este ideea conform căreia este acceptabil din punct de vedere moral să folosim animalele atâta vreme cât le tratăm în mod “uman” și nu le cauzăm suferință “inutilă”. Acest lucru se traduce în promovarea reformei bunăstării animalelor și a exploatării “fericite”.

Drepturile animalelor (abordarea aboliționistă):  este ideea că nu putem justifica din punct de vedere moral folosirea animalelor. Acest lucru înseamnă promovarea veganismului (nu mâncăm, nu purtăm, nu folosim animale).

Noua mișcare a bunăstării animalelor: este poziția multor organizații mari cum că în cele din urmă doresc să vadă oprită folosirea animalelor, dar văd reforma bunăstării animalelor ca pe un mijloc pentru a atinge acest scop. Citeste mai mult

Punctul de vedere al prof. Gary L. Francione referitor la masacrul delfinilor din Taiji, Japonia

În ultimul timp primesc o mulțime de e-mailuri referitoare la masacrul delfinilor din Taiji, Japonia. Multe din acestea îi acuză pe japonezi că sunt mai violenți decât restul oamenilor.

Iată răspunsul meu:

Răspunsul pe scurt: o prostie!

Răspunsul pe larg:

Ceea ce se întâmplă în *fiecare* țară, în *fiecare* minut din *fiecare* zi nu diferă cu nimic de ceea ce se întâmplă în Japonia.

Toate aceste acte sunt pline de cruzime, este oribil ce se întâmplă. Chiar dacă mulți dintre noi apreciem mai mult delfinii decât alte animale, acest lucru are legătură mai mult cu *noi* decât cu *ei*. Nu există nici o diferență între un delfin, o vacă, un porc, o găină sau un pește.

Toate sunt ființe simțitoare, toate suferă, toate își prețuiesc viața. Citeste mai mult

Aventuri în gandirea confuză – de Gary L. Francione

Unii susțin că deoarece nu putem elimina cu totul răul cauzat animalelor (de exemplu, un camion care transportă legume va ucide în mod neintenționat animale), veganismul nu are nici un sens.

Această afirmație este absurdă.

Gandiți-vă puțin în contextul uman. Am spune oare cuiva care protestează împotriva abuzurilor faţă de copii că protestul lor nu are nici un sens deoarece copiii vor continua să fie răniți în mod neintenționat în accidentele de mașină?

Nu, bineînțeles că nu. Asta ar fi o prostie. Din același motiv este o prostie și când este vorba despre animale.

Doar pentru că nu putem elimina tot răul nu înseamnă că nu ar trebui să oprim răul pe care îl cauzăm în mod direct şi intenţionat. Acest lucru nu numai că reduce suferința și moartea, dar ne face mai sensibili față de problemele de dreptate şi moralitate și mai creativi în ceea ce privește reducerea răului cauzat de noi în mod indirect şi neintenţionat. Citeste mai mult

Idei esențiale pe care trebuie să le înțelegeți înainte de a vă numi “activist” – de Gary L. Francione

Știu destul de multe despre mişcările sociale și vă pot spune că nu există *niciuna* care să se apropie măcar de cea a “drepturilor animalelor” în privința ignoranței față de istoria ei și lipsa unei înțelegeri de bază a ideilor care ne-au adus unde suntem astăzi. Rezultatul acestei ignoranțe este că mulți “iubitori de animale” bine intenţionaţi nu fac decât să consolideze starea actuală a lucrurilor.

Permiteți-mi să vă dau un exemplu. Mentalitatea care caracterizează societatea noastră referitoare la drepturile animalelor – cum că este acceptabil din punct de vedere moral să folosim animalele atâta vreme cât le tratăm într-un mod “uman” – vine din secolul XIX, ce presupunea că animalele nu au un interes în continuarea vieţii lor, ci că singurul lor interes este să nu sufere. Se considera că animalelor nu le pasă că sunt ucise și apoi mâncate sau că le folosim în alte scopuri, ci că doar le pasă să aibă o viață destul de plăcută și o moarte relativ nedureroasă.

Acestă abordare *încă* mai caracterizează gândirea majorității oamenilor și se regăseşte în activitatea unora, precum Peter Singer, care a avut o influență enormă asupra a ceea ce azi numim “mișcarea pentru drepturile animalelor”. Majorităţii oamenilor le pasă de animale, dar consideră că exploatarea lor este acceptabilă din punct de vedere moral atâta timp cât aceasta este făcută într-un mod “uman”. Acesta este motivul pentru care toate marile grupuri pentru animale care urmează abordarea lui Singer promovează diferite forme de “exploatare fericită” și vorbesc despre veganism, dacă vorbesc, doar ca o modalitate de a reduce suferința alături de exploatarea “fericită” si reforma bunăstării animalelor. Citeste mai mult